MAGNIN-A

GEORGE LILANGA



Né en 1934 à Masasi, Tanzanie.
Vivait et travaillait à Dar es Salaam. Décédé en 2005.
 
George Lilanga est né à Masasi, sur les hauts plateaux à la frontière du Mozambique et de la Tanzanie. Des 1961, les sculpteurs Makonde l'initient à la sculpture. Il part s'installer avec eux dans la région de Dar es Salaam où les conditions de travail sont plus favorables. George Lilanga y fonde Nyumba ya Sanaa (the House of Arts) avec d'autres artistes en 1973 et développe simultanément un travail de sculpture et de peinture. Ses oeuvres dérivent de la culture Makonde et sont soumises à une pensée magique : les ancêtres, les génies et les forces naturelles y occupent une place importante. Elles apparaissent comme des mises en scène d'histoires ancestrales, mythologiques ou légendaires, jouées par la population villageoise ou urbaine. Toute l'œuvre sculpturale et picturale de Lilanga, si elle reste inspirée de cette culture, témoigne cependant d'une profonde révolution qui inaugure la naissance de l'individualisation et du talent personnel en Afrique. Ses œuvres polychromes révèlent un sens esthétique très développé et traduisent un sens aigu de la critique sociale et de la caricature.          

Born in 1934 in Kikwetu, Masasi District, Tanzania.
Died in 2005 in Dar-es-Salaam, Tanzania.  

Georges Lilanga comes from the high, arid plateaus of the Mozambique-Tanzania border.  This is the great center of Makonde culture, noted especially for its mapico initiation dances and rich sculptural traditions.  Lilanga began his training as a sculptor in 1961.  In 1972 he settled in Dar-es-Salaam; in 1973 he became associated with the newly founded Nyumba ya Sanaa (House of Arts), a gallery and cultural center established by local artists.  In 1980 he encountered the works of the Tingatinga School (established by the followers of Eduardo Saidi Tingatinga, 1939-1972) and Tingatinga’s example of exuberantly patterned and playfully abstracted paintings had a profound effect on his work.   

Lilanga’s art—animated by a keen sense of social critique and caricature—illustrates the continuity of artistic vision among the Makonde and its renewal in the context of the present day.  In many ways his sculptures and paintings follow Makonde conventions.  His playful figures are best understood as heirs to the Makonde shetani, the unruly spirits of Makonde cosmology.  Similarly, the complexity of his paintings can be compared to the Makonde ujamaa (tree of life), which signifies unity and solidarity. At the same time, the vibrant inventiveness of Lilanga’s work also testifies to the profound revolution that marked the birth of individualization and personal talent in Africa.