MAGNIN-A

GONCALO MABUNDA



Né en 1975 à Maputo, Mozambique.
Vit et travaille à Maputo.

Gonçalo Mabunda travaille sur la mémoire de son pays, le Mozambique, qui est récemment sorti d'une longue et terrible guerre civile commencée dans le milieu des années 70. Son enfance a été rythmée par la violence et l'absurdité de cette guerre. Gonçalo Mabunda travaille au studio Núcleo de  Arte. En 1998, il participe au projet  Transformation des armes en objets d'art . Il s'agit des armes récupérées à la fin de la guerre civile en 1992. Il donne aux AK 47, lance-roquettes, pistolets et autres objets de destruction, des formes anthropomorphiques. Il s'est principalement fait connaître grâce à ses trônes, réalisés à partir d'armes de guerre. Les trônes, attributs du pouvoir, des symboles tribaux et claniques typiques de l'Afrique, sont sans doute, pour lui, une façon ironique de s'asseoir sur l'absurdité de la guerre civile du Mozambique qui a isolé son pays pendant longtemps.



Born in 1975 in Maputo, Mozambique. Lives and works in Maputo, Mozambique.

Gonçalo Mabunda’s work is devoted to the memory of his country. Having known as his immediate environment the tragic civil war, which devastated Mozambique from the mid 70s up to recently, he uses, weapons as the media for his pieces. 7 million weapons were stockpiled and hidden throughout the country. Here, art becomes a duty; that of remembering. He works at the studio Núcleo de Arte and in 1984, he takes part in the project Transformation of weapons in art.

Gonçalo has been recurrently working on the motif of the Throne for a few years, alluding to the Western world’s interest in collecting the Chief Throne in traditional ethnic African art. The Throne also criticizes current African governments that too often tragically manipulate armed violence as a way to strengthen their power. The striking and beautiful ‘objects’ he creates also convey, however, a positive reflection on the transformative power of art and the resilience and creativity of African civilian societies.